Bij het verduurzamen van de industrie in Nederland, kunnen we niet om elektrificatie heen. Het is een cruciale route om de doelstellingen rondom de CO2-uitstoot te behalen. Daarom is voldoende betaalbare elektriciteit belangrijk voor de industrie. Daarnaast wil Nederland met deze compensatie voorkomen dat er een CO2-weglek ontstaat. Er is sprake van CO2-weglek als productie met bijhorende CO2-uitstoot zich verplaatst van binnen de EU naar buiten de EU vanwege de lasten en kosten van het Europese emissiehandelssysteem.”
Kostencompensatie in 2024
In 2023 was geen budget beschikbaar voor de IKC-ETS-regeling, maar voor 2024 is wél besloten budget beschikbaar te stellen. Ten opzichte van 2022 zijn er dit jaar een aantal proceswijzigingen voor de IKC-ETS. Met de aanpassing van de regeling kunnen de aanvragen uit het verleden (jaar 2022) en het heden (2024) op een juiste wijze worden ingediend, beoordeeld en behandeld.
Waarvoor krijg je subsidie?
De IKC-regeling richt zich op het compenseren van de door elektriciteitsproducenten doorberekende CO2-emissiekosten. Bedrijven in sectoren die veel elektriciteit gebruiken, zoals de aluminium-, ijzer-, papier-, waterstof en zinksector komen in aanmerking voor de. De doorberekende emissiekosten kan je als industrieel bedrijf niet doorberekenen aan je klanten. Deze noemen we ook de indirecte emissiekosten. De subsidie is een vergoeding van deze indirecte kosten voor emissierechten die je maakt bij jouw productie. Je kan subsidie krijgen als jouw bedrijf onderdeel uitmaakt van een van de betreffende sectoren die door de indirecte CO2-kosten concurrentienadeel ervaart. Op de website van RVO lees je welke bedrijfstakken in aanmerking komen voor deze subsidie: Subsidieregeling Indirecte Kosten Compensatie ETS (IKC-ETS)
Industrie behouden in Nederland
Met compensatie voorkomt de overheid verplaatsing van productie, werkgelegenheid en CO2-emissies naar landen buiten de EU, waar emissies niet zijn beprijsd. De IKC-regeling verlaagt op deze manier het risico van een leegloop aan bedrijven en industrie uit Nederland. Leegloop van bedrijven uit landen waar het Europese ETS-systeem geldt, is doorgaans een natuurlijke ontwikkeling. De compensatie is een stap in de richting van een aantrekkelijk en stabiel investeringsklimaat voor duurzame investeringen binnen Europa. Ook versterkt de regeling de concurrentiepositie van de Nederlandse industrie.
Uitzicht op compensatie: Nyrstarfabriek draait weer
Een goed voorbeeld van zo’n industrieel bedrijf dat baat heeft bij de betreffende compensatie is zinkproducent Nyrstar. Stijgende energieprijzen en netwerkkosten in combinatie met het wegvallen van de indirecte compensatieregeling zorgde ervoor dat de Nyrstarfabriek in Budel de internationale concurrentie niet meer kon bijbenen. Henk Leendertse, general manager van Nyrstar, is blij dat de indirecte compensatieregeling terug is. Hij hoopt wel dat dit langer duurt dan het jaar dat nu is toegezegd. “Hoewel onze fabriek in de internationale benchmarks hoog scoort wat betreft milieu- en energieprestaties, hebben we de hoogste energiekosten”, zegt Leendertse. “De Europese Unie streeft wel naar een gelijk Europees speelveld, maar zowel de Fransen, Belgen als Duitsers krijgen tot soms wel 95% compensatie voor hun CO2-emissiekosten. Nederland wilde als eerste deze compensatie afschaffen. Maar daardoor zetten we onszelf buiten spel.”
Lees meer over hoe Nyrstar dankzij de compensatieregeling de concurrentie bij kan blijven benen:
Met uitbreiding productiecapaciteit kan Nyrstar energiesysteem ondersteunen
1 maand om subsidie aan te vragen
Wil je gebruik maken IKC-ETS? Wees er dan snel bij. Je kunt subsidie aanvragen van donderdag 1 augustus 2024 9:00 uur t/m zaterdag 31 augustus 17:00 uur via de website van RVO. Daar lees je ook meer over de subsidievoorwaarden. Het totale budget voor de subsidie is € 186 miljoen.