De huidige infrastructuur moet aanzienlijk worden uitgebreid en aangepast om te voldoen aan de toenemende vraag naar duurzame energie en grondstoffen.
Dit thema richt zich op het verzekeren van voldoende energie-infrastructuur voor de industrie. Het NPVI beoogt een helder begrip van de vraag, voldoende investeringen, en de juiste prioritering en voortgang bij de planning en realisatie te waarborgen, met speciale aandacht voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie & Klimaat (MIEK) en de Cluster Energie Strategieën (CES-sen).


Details
- Op deze afbeelding zie je een tijdlijn met mijlpalen voor het NPVI-thema Ruimte, leefomgeving en vergunningen. De tijdlijn loopt van het 3e kwartaal van 2023 tot het 4e kwartaal van 2030. Op de tijdlijn kan je de volgende mijlpalen aflezen:
- 2023 Q3, RV09: Ontwerp Programma Energie Hoofdstructuur (PEH) en oplegnota
- 2024 Q1, RV04: Starten van pilots bij maatwerkbedrijven voor wegnemen van knelpunten in vergunningsverlening
- 2024 Q1, RV10: Definitief PEH en Uitvoeringsagenda (Programma Energie Hoofdstructuur)
- 2024 Q2, RV05: Ontwerp Nationaal Milieuprogramma
- 2024 Q2, BI06: Afspraken met piekbelasters stikstof over reductie van stikstofemissies2024 Q2, W15: Onderzoek naar watervoorziening grootschalige elektrolyse
- 2024 Q2, W17: Richtsnoer veiligheid waterstofdragers
- 2024 Q3, RV01: Actualisatie veiligheids- en beleidskaders vervoer ammoniak per buisleiding
- 2024 Q3, RV14: Meer ruimte voor pilotinstallaties verduurzaming industrie
- 2024 Q3, CI11: Ontwikkeling Routekaart AVI's
- 2024 Q4, RV02: Herijking kabinetsstandpunt ammoniak
- 2024 Q4, RV03: Evaluatie operationalisering casusteams en landelijke expertpool voor maatwerkbedrijven
- 2024 Q4, RV07: Nationaal programma bodem en ondergrond
- 2024 Q4, CI01: Duurzame grondstoffen: inzicht in beschikbare ruimte en impact op leefomgeving acceptabel voor recycling en opslag afval/recyclaat
- 2024 Q4, W08: Visie op waterstofdragers
- 2024 Q4, BI08: Openstelling ammoniakregeling
- 2024 Q4, CI12: Handreiking einde-afvalstatus van pyrolyse-olie van kunststoffen bestemd voor chemisch recyclen
- 2024 Q4, CI15: Start Kennisplatform 'Afval of niet'
- 2025 Q1, RV16: Onderzoek ruimte voor verduurzaming industrie
- 2025 Q2, RV12: Verkenning potentie versnellingsgebieden Net Zero Industry Act
- 2025 Q2, RV13: ZRO: Landelijke regels voor leidingen in publieke gronden
- 2025 Q2, RV17: Actie-agenda Industrie en Omwonenden (OvV-rapport), rapporten en kennisagenda
- 2025 Q2, RV20: Start versnelde beroepsprocedure elektriciteitsprojecten
- 2025 Q2, RV08: NOVEX en Nota Ruimte: ruimtelijke inpassing van benodigde locaties
- 2025 Q4, RV18: Programma Stikstof en energie-infrastructuur
- 2025 Q4, RV21: Ingang Verpakking Verordening
- 2026 Q1, RV11: Verkenning potentie versnellingsgebieden REDIII
- 2026 Q1, RV19: Herijking bodemregelgeving
- 2027 Q4, RV15: Einde Actieprogramma Bedrijfsleven ihkv Kaderrichtlijn Water
- 2027 Q4 , CI18: Realisatie expertisecentrum Safe & Sustainable by Design (SSbD)
- 2028 Q2, RV22: Update Uitvoeringsagenda Programma Energie Hoofdstructuur (PEH)
- 2029 Q4, RV06: Uitvoeringsprogramma water en bodem
- 2030 Q1, BI01: Verbod op de inzet van fossiele brandstoffen in verwarmingsprocessen zonder afvang bij uitbreiding, nieuwbouw en vervanging van industriële productie-installaties
- 2030 Q4, CI19: Onderzoek naar relatie EU-regelgeving en SSbD
Voldoende capaciteit aan energie-infrastructuur
Het overkoepelende doel op het thema infrastructuur is om te zorgen voor voldoende energie-infrastructuur. Het is cruciaal dat de infrastructuur de toekomstige vraag aankan. Dit vereist nauwkeurige vraag- en aanbodprognoses, stevige investeringen en op elkaar aansluitende plannen. Voortgang op de realisatie is van levensbelang. Het MIEK speelt hierin een centrale rol.
Om beeld te krijgen van de (industriële) verwachte vraag naar duurzame energie(dragers) en welke infrastructuur daarvoor nodig is, beschrijven de zes industrieclusters elke twee jaar de ontwikkelingen op het gebied van energievraag en emissies in de CES-sen. Bij de CES-3.0 rapporten hebben de industrie, netbeheerders en Rijk samengewerkt in het landelijk Data Safe House. De CES-sen zijn daarna de input voor de MIEK-selectie van 2024 en voor de investeringsplannen (IP) van de netbeheerders van 2026.
Vervolgens is bij de planning en realisatie van projecten de samenwerking tussen partijen in en tussen de industriële clusters essentieel. Hier komen rollen en verantwoordelijkheden van netbeheerders, overheden en de industrie in de praktijk samen. De Stuurgroep NPVI vormt het platform waar knelpunten op de voortgang besproken kunnen worden.
Infrastructuurtrajecten
- MIEK en pMIEK
- CES - Cluster Energie Strategieen
- PEH - Programma Energiehoofdstructuur
- WOZ - Wind Op Zee
- VAWOZ - Verbindingen Aanlanding Wind Op Zee
- Landelijk waterstofnetwerk
NPVI-doelen
- Voldoende inzicht in infra-vraag
- Voldoende investeren, prioriteren, plannen
- Voldoende realisatie